Draaiboek bruiloft maken
15 april 2020 
in Trouwen
1 min. leestijd

Draaiboek bruiloft maken

Op je trouwdag zal je waarschijnlijk vol zitten met positieve spanning. Je wilt optimaal genieten van deze prachtige dag en je natuurlijk zo min mogelijk zorgen hoeven te maken over wat er die dag allemaal moet gebeuren. Om dit voor jullie zelf en andere betrokkenen overzichtelijk te maken is het handig om een draaiboek op te stellen. Maar wat komt er nou allemaal in een draaiboek te staan? Hieronder lees je hoe je dit het best kunt aanpakken.

Hoe begin je? Maak een lijst

Begin met het maken van een lijst van alles waarmee je te maken zult krijgen voor en tijdens je bruiloft en zoek ook uit hoeveel tijd dit zal innemen. Bel dus bijvoorbeeld even je visagist op om te vragen hoeveel tijd er nodig is om jouw make-up perfect te krijgen en mail je fotograaf met de vraag hoe lang de shoot ongeveer zal gaan duren. Probeer alles een beetje ruim te nemen, zodat je op de dag zelf extra tijd hebt om overal van te genieten en vooral niet te stressen. Om het je makkelijk te maken lees je onder het volgende kopje de onderdelen die wij vaak tegenkomen in een bruiloft draaiboek.

Onmisbare onderdelen in het draaiboek

  • Bruidsfotografie
  • Familiefoto
  • Bruidstaart aansnijden
  • Ceremonie
  • Vervoer
  • Aankomst daggasten
  • Aankomst avondgasten
  • Diner
  • Felicitaties
  • Bruidsjurk hoger opspelden
  • Openingsdans (leestip: Een prachtige openingsdans)
  • Feest
  • Aankomst DJ/act
  • Stukjes van familie en vrienden (leestip: Stukjes op een bruiloft)
  • Late night snack
  • Afsluiting
  • Wegrijden bruidspaar

Volgorde maken van het draaiboek

Heb je alle activiteiten die op jullie trouwdag zullen plaatsvinden onder elkaar kunnen zetten? Mooi! Dan is het nu de taak om de goede volgorde te noteren. Overleg met je partner wat jullie wanneer willen doen en maak een ‘script’ van de hele dag, begin tot eind. Houd er rekening mee dat sommige activiteiten vast staan op een bepaald tijdstip, zoals de aankomst in het gemeentehuis, en dat andere dingen zoals de openingsdans of het aansnijden van de taart juist wat makkelijker verschoven kunnen worden.

Verdelen maar die taken

Verdeel de taken! Als je zo naar je draaiboek kijkt zal je misschien wat overrompeld zijn door de hoeveelheid taken die moeten worden uitgevoerd tijdens jullie trouwdag. Maar wees gerust, dit hoeven jullie echt niet allemaal zelf te doen. Zet bij elke activiteit wie de verantwoordelijke is en wie erbij zullen ondersteunen. Stuur het draaiboek uiteindelijk door naar iedereen die erbij betrokken is en dan zijn jullie er helemaal klaar voor!

Extra tip: Als je zelf niet heel veel zin hebt om een heel draaiboek in elkaar te zetten, kan je deze blog natuurlijk gewoon doorsturen naar je weddingplanner/ceremoniemeester! Daar zijn ze immers voor ;).

Vooruit, nog een tip: Stuur het draaiboek een week voor de bruiloft nogmaals naar de betrokken partijen. Waarschijnlijk zijn er tussendoor wat aanpassingen geweest. Ook ben je er zo zeker van dat iedereen deze bij de hand heeft.

Over de schrijver
Eigenlijk wilde ik graag artiest worden. Helaas kan ik niet zingen of een instrument bespelen. Met zo'n 125 optredens per jaar als allround dj leid ik toch een artiestenbestaan. Sinds 2003 mix ik fulltime hits & classics op privé-feesten en zakelijke evenementen op de meest uiteenlopende en bijzondere locaties door heel Nederland. Het is geweldig om gasten te vermaken met muziek, remixen én videoclips. Helemaal als ik dat doe met live artiesten zoals een saxofonist of bands. Ik hou van muziek en de verschillende emoties die je ermee kan losmaken. Wil je meer weten? Lees dan m'n volledige biografie en klik hieronder op website.
Reactie plaatsen